צעד צעד בדרך אל היעד- השדכן של הרב לוי יצחק מברדיצב

לצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'ב היה שדכן קבוע שעסק בהצעות השידוכים של כל בניו ובנותיו. על כל הצעת שידוך, קיבל השדכן מהרב פיטאק אחד (מטבע מקומית).

כעבור זמן, השדכן הרוויח סכום יפה מכל ההצעות שהציע אך אף אחת מההצעות לא הסתיימה בשבירת צלחת. השדכן, מתוך ייאוש, החליט להפסיק להציע הצעות נוספות.

ר' לוי יצחק קרא אליו את השדכן ושאל: מדוע הפסקת להתעסק בשידוך בני בזמן ש:

  1. עניין השידוכים בעצמו הוא מרומם מעין כמותו שהרי מדובר בבניית "בניין עדי עד"
  2. העיסוק בשידוכים כלול במצות אהבת ישראל
  3. ובמיוחד כאשר אני משלם לך על כל הצעה. אז למה הפסקת?!

השדכן ענה: אני לא רואה טעם בעיסוק בשידוכים אם אין שום הצעה שעולה יפה

ענה לו הרב: דע לך, שבכל שידוך וכל פגישה יש עניין, גם אם בסוף לא יצא מזה כלום. חז"ל כתבו שארבעים יום קודם יצירת הוולד יוצאת בת קול מהשמים ומכריזה בת פלוני לפלוני. המלאכים שואבים חיים מהכרזות של כאלה ולכן, כאשר הם שומעים את ההכרזה הם חוזרים אחריה ומכריזים גם הם את מה ששמעו וזה מחזק אותם.

ידוע לכולם שמלאכים נבראים מהתורה והמצוות שאנו מקיימים. אבל כאשר אנשים מקיימים מצוות באופן מכני ובלי רגש וחיות הם יוצרים מלאכים פגומים, עיוורים או חרשים.

כאשר המלאכים הפגומים שומעים את ההכרזה של בת פלוני לפלוני גם הם חוזרים אחריה ומכריזים את מה ששמעו, כדי להתחזק. אבל בגלל הפגמים שלהם הם לא תמיד מצטטים נכון את השמות אלא מתבלבלים ואומרים שמות אחרים. בגלל שלדיבור של המלאך יש כח, גם להכרזה המבולבלת של המלאכים הפגומים יש כח והיא מפריעה לאדם להגיע לזיווג האמיתי שלו עד שיפגש עם האנשים האחרים שעליהם הכריזו המלאכים. לכן כל הצעת שידון חשובה ביותר כי היא עוד צעד בדרך לזיווג האמיתי.

קרא עוד

אהבה במבט שני- הרב חיים קנייבסקי

פעם נפגש הרב קנייבסקי עם בחור שבור מבחינה רגשית כיון שהיתה לו צלקת נוראה על כל הפנים.

"קשה לי בשידוכים" בכה הבחור "כל בחורה שנפגשת איתי נבהלת מהצלקת ומיד עונה תשובה שלילית".

הרב חיים הבין את כאבו וברך אותו שימצא את זיווגו בקלות.

הרב הוסיף ואמר לבחור "בפעם הבאה שאתה נפגש, ספר לבחורה איך קיבלת את הצלקת". ובאמת בפגישה הבאה שהיתה לו, מיד החל הבחור לספר לבחורה מה קרה לפניו.

" למדתי בישיבה ברובע היהודי, ובדרך הביה ראיתי שלוש ערביים שהחלו להתקרב לילדה קטנה שכמובן היתה מפוחדת מאד.

התחלתי לצעוק עלים שיעזבו אותה לנפשה, הם באמת הקשיבו לי. אבל במקום לתקוף אותה החלו להכות אותי. ננלחמתי בהם בכל כוחי, אבל הם היו חמושים וחתכו את פני בסכין.

הילדה הקטנה הצליחה לברוח ואני המשכתי להילחם בהם עד שבנס הם ברחו. הם יכלו בקלות להרוג אותי.

אחרי ההחלמה ניסיתי להסתיר את הצלקת בכל מיני ניתוחים פלסטיים שלדעתי רק הגדילו אותה.

אני יודע שקשה מאד להסתכל עלי, אבל הרב קנייבסקי אמר לי שהבחורה הבאה שאני יוצא איתה, עלי לספר לה את הסיפור הזה".

הבחורה התרגשה והחלה לבכות בכי חסר מעצורים.

הבחור נבהל ושאל אותה "מה קרה לך? מדוע את בוכה?"

"אני הילדה הקטנה שהערבים ניסו להתקיף" היא בכתה "אתה הצלת את חיי"

היא הביטה בעיניו והיא ראתה בהם את הגבר שסיכן את חייו ובגבורה ואומץ נלחם בשלושת הערבים כדי להציל אותה.

היא הודתה לה' בלחש על שעזר לה למצוא את נשמתה התאומה והם קבעו מועד לחתונה.

זו היתה אהבה ממבט שני.

קרא עוד

השידוך של ה"דברי חיים"

מסופר על ה"דברי חיים" ז"ל הידוע בכינויו "הרבי מצאנז", תלמיד חכם עצום וממיסדי החסידות שאפילו בתור ילד היתה חכמתו ידועה לכל. בכל רחבי אירופה שמעו על הילד הגאון והמשפחות החשובות ביותר באירופה חמדו אותו כחתן לביתם. אך למרות היותו תלמיד חכם היה פגם אחד, חיצוני, שגרם לכמה משפחות לוותר עליו. הוא נולד עם רגל אחת קצרה שגרמה לו ללכת בצליעה.

למרות שהיה צעיר יחסית, רק בן 16, קיבל הדיברי חיים הצעת שידוך לבת ממשפחה חסידית מיוחסת מאד. הבחור הצעיר לא רצה לפגוש את הבחורה אך הסכים שהיא תבוא לראות אותו. הבחורה הנרגשת אכן הגיעה בזמן לראות את הרב הצעיר בפעם הראשונה ולהפתעתה גילתה שהוא צולע. נרעשת מהגילוי, החליטה הבחורה שהיא לא מוכנה להינשא לרב הצולע.

לאחר שיכנועים כושלים מצד הורי הכלה להחזיר את השידוך, הם נאלצו להודיע למשפחת הרב על ביטולו. כשקיבל הרב את הבשורה שהבחורה לא מעוניינת בשידוך הוא ביקש להיפגש איתה בעצמו כדי שיוכל לשוחח איתה. אולי כך תסכים להינשא לו. הפגישה אכן התקיימה כמתוכנן, הזוג נפגש בחדר ולאחר מספר דקות יצא הרב הצעיר. הבחורה, נרעשת מעט יצאה אחריו ואמרה להוריה שאפשר לשתות לחיים. היא מוכנה להינשא לו. ה.

אחרינים של זוגיות פורחת ומשגשגת עבור הזוג, נפטרה הרבנית. בשבעה, העז אחד החסידים לשאול את הרב כיצד הצליח לשכנע את הרבנית להינשא לו.

הרב סיפר: "מיד כשנכנסתי לחדר סיפרתי לזוגתי על מאמר ח'"ל שארבעים יום קודם יצירת הוולד יוצאת בת קול מן השמים ואומרת בת פלוני לפלוני. ני שמתי ביקשה לראות את נשמת ך. רציתי לדעת מי החצי השני שלי. כשראיתי אותך כל כך התרגשתי כי היית מושלמת כל כך. אבל היה בך פגם אחד. זה לא היה נורא, ולי הוא בכלל לא הפריע.

"מה היה הפגם?היא שאלה בסקרנות.

היתה לך רגל אחת קצרה שגרמה לך לצליעה ניכרת. כל כך כאב לי לחשוב שאישה מושלמת כמוך תאלץ להסתובב בעולם עםפגם כל כך בולט. מה גם, שפגם חיצוני מפריע יותר לנשים מאשר לגברים. לכן התחננתי שיתנו לי את הרגל הקצרה, שאני אהיה צולע. כדי שאוכל למנוע ממך את הכאב שכרוך במוגבלות זו. כשאישתי שמעה את הסיפור היא הרגשה כל כך ומיד שינתה את דעתה והסכימה לשידוך.

במהלך שנות נישואיהם הם זכו להקיםאת חסידות צאנז המפוארת.

קרא עוד

חיפוש במקום הלא נכון- החזון איש

בחורה צעירה נכנסה לחדרו של החזון איש והחלה ממררת בבכי. היא סיפרה לו שהיא בשידוכים כבר במשך שנתיים, ומכל בחור שאיתו ניפגשה, קיבלה תשובה שלילית.

"מה לא בסדר איתי??? אני כל כך לא שווה??" כך היא בכתה ובכתה ולא הצליחה להרגע.

החזו"א החל להרגיע אותה בקולו השקט והרגוע וכך אמר:

"נניח שאת מחפשת את משפחת פרידמן שגרה ברחוב רבי עקיבא 100. מדובר בבניין בן ארבע קומות עם שמונה דירות. בבני ברק נדיר מאד למצוא בניינם ממוספרים וגם תיבות הדואר ישנות נורא ושמות המשפחות המתגוררות בבניין נמחקו מהן מזמן.

את מסתובבת ברבי עקיבא ושואלת את העוברים והשבים איפה נימצא בניין מספק מאה. אחרי שאת מוצאת אותו את עולה בזהירות בחדר המדרגות החשוך.

מה תעשי עכשיו?" שאל הרב

"אגש לדלת הראשונה שאראה, אדפוק, ואשאל האם זו משפחת פרידמן" ענתה הבחורה.

החזון איש המשיך בתיאור: "הם פותחים ך את הדלת ואומרים שלא, זו לא משפחת פרידמן, כאן גרה משפחת איצקוביץ. פרידמן גרים ברומה רביעית, בדלת הימנית ביותר.

נניח שלאחר שאת שומעת את תשובתם את מתאכזבת ומתחילה לבכות

" למה אתם לא פרידמן? למה?"

"מה קורה לך?" יענו איצקוביץ "למה את בוכה ככה? אין סיבה לבכות

אנחנו איצקוביץ! אבל פרידמן נמצאים פה למעלה. תעלי לקומה רביעית ותמצאי אותם. פרידמן פשוט לא נמצאים כאן"

בדיוק באותה דרך", המשיך החזו"א, "כל הבחורים שנפגשת איתם עד עכשיו אינם שלך. הזיווג שלך הוא לא איצקוביץ. את מחפשת את פרידמן.אל תתיאשי ואל תתאכזבי. יש המון המון בחורים בחוץ אבל יש רק אחד בשבילך.

כשיגיע זמנו של הפרידמן שלך, הוא ירוץ לקראתך בשמחה."

הסיפור מובא בשם הרב מנחם שטיין ששמע אותו מפי הרב בן ציון פלדמן שהיה עד לסיפור.

קרא עוד

סיפור שידוכים מהבן איש חי

ובאופן אחר נ״ל בס"ד ע״פ מעשה שמספרים בעשיר אחר שהיה לו בן יחיד עצור בס"ד ללמוד תלמוד וגפ״ת,‏ וכשהיה בן י״ח בן שנה כל הנערים שהיו לומדים עמו ביחד עזבו לימודם וישבו בחנויות לעשות מו"מ כפי יכולתם בעבור מחייתם,‏ והוא מחמת שהיה אביו עשיר גדול ואינו צריך לכך נשאר בבהמ"ד עוסק בלימודו,‏ ויהי היום ויבואו הנערים ההם לבהמ״ד לטייל ויאמרו לו עד מתי תהיה פתי כאפרוח שלא נפתחו עיניו,‏ הלא אביך יש לו אוצרות מלאים כסף וזהב קח ממנו קרן עשרה אלפים דינרי זהב ותלך בהם לעיר קושטא היא עיר המלוכה ותקנה משם סחורה פ׳ וסחורה פ׳ ותביאם לכאן ותרוויח בהם ארבעים למאה על רגל אחת,‏ וגם תראה בעיניך שם עולם חדש ותדע מה שיש בעולם,‏ ואם אנחנו היה בידינו אלף דינר זהב לא היינו יושבים בעיר זו יום אחד.‏

ויכנסו דבריהם באזניו וירדו חדרי בטנו ויסכים על הדבר הזה הסכמה גמורה ויבקש מאביו על הדבר הזה,‏ ויצטער אביו מאד על הדבר הזה לשלוח בנו יחידו לעיר רחוקה דרך ים,‏ והוא אינו צריך לריווח המסחר הזה אפילו אם יהיה הריווח כפלי כפליים על הקרן,‏ וירא כי לא יכול לפייסו לעזוב הדבר וכאשר מיאן בתחלה התחיל הבן להיות חולה מן העצבון כי תאוה זו נכנסה בלבו ולא תצא ואם יאריך בכך אז יפיל בחולי מרה שחורה ושעמום,‏ ומי יודע מה יהיה בו והוכרח לעשות לו בקשתו ומסר לו תיבות מלאים עשרת אלפים דינרי זהב ושלח עמו את בן משק ביתו לשמרו בדרך ולהנהיגו כי לא ניסה לצאת מפתח ביתו עדין וירדו באניה ויגיעו לעיר קושטא

וקודם שהוציאו החפצים מן האניה יצאו שניהם לבדם למצוא בית חשוב לדור בו,‏ וזה האיש הושיב לפי שעה את בן העשיר במקום אחד של טיול אשר כל העשירים יושבים בו לטייל והוא הלך לחפש בית מלון טוב.‏

והנה אוחו היום נפטר צדיק וחסיד אחד בעיר קושטא אשר ראוי ללוותו כל הקהל גם העשירים והגדולים ויעביר השמש קול בשווקים וברחובות שיבואו כל הקהל לעשות מצות לויה לחסיד פ׳ ויעביר הקול גם באותו המושב,‏ וישאל בן העשיר מה מכריז זה,‏ ויאמרו לו כך וכך ויאמר טוב הדבר גם אני אעשה מצות לויה ויקם ללכת עם אותם שהיו הולכים משם ומה דבני ובני בא האיש המנהיג ורצה למנעו שלא ילך כי הוא בא עתה מן הדרך ולא יכול,‏ וילך גם האיש עמו ללוות את החסיד,‏ ובהיותם‏ הולכים ללוות שמע בן העשיר מבני אדם ההולכים עמי שהם מקללים לאותו חסיד ויתפלא ויאמר למה מקללים להחסיר הזה שנפטר עתה הנשמע כזאת ויאמרו לו אלו המקללים נושים בי ממון וידעו והבינו עתה שלא השאיר אחריו כלום,‏ ונמלא שאבדו הממון שלהם.‏

ויחר לו מאד‏ ויעמיד המטה ולא הניחם לקברו עד ששלח את האיש המנהיג שלו לאניה והביא ממון זהובים בעין ופרע כל חוב שהיה עליו לכל אדם שעלה החוב שני אלפים זהובים ואז נקבר אותו חסיד בכבוד גדול,‏ ואחר שחזר מבית עלמין לא רצה לישב בעיר קושטא אפילו שעה אחת כי נמאסו אנשי העיר בעיניו בשמעו שקללו לאותו חסיד על לא חמס בכפו,‏ כי הוא לא אכל את מעות אלו אלא ‏השקה ביתו וסחורות שבו היו למאכולת אש,‏ ומה בידו לעשות למה יקללוהו,‏ והסכים לחזור לעירו,‏ והרבה הפציר בו האיש שישב שם ארבעה וחמשה ימים לראות חדשות ודברים יקרים שיש בעיר ולא רצה,‏ ויחזור באניה ויבא לעיר אביו ויספר האיש לאביו המעשה וישמח אביו שמחה גדולה שחזר בנו לשלום במהרה ולא אכפת לו ‏על ממון שהלך כי הוא עשיר גדול מופלג,‏ וחזר הבן לבהמ׳׳ד.‏

ויהי היום ויבאו אותם הנערים לבהמ״ד בעבור טיול לפי שעה וילעיגו עליו ויאמרו זה לזה בפניו,‏ הראיתם שוטה כזה שהלך לעיר הגדולה ולא קנה כלום,‏ ומה בכך אם מצא שם אנשים ריקים.

וכי כולם הם כך,‏ ועוד העיר מה חטאה והיה לו לקנות  סחורה ולבא וירוויח ארבעה אלפים זהובים,‏ ומה לו אם אנשי העיר רעים וחטאים. ויכנסו דבריהם באזניו,‏ ויבקש מאביו לחזור לאותה העיר הגדולה עם הקרן שהיה בידו להסתחר שם,‏ ואביו בראותו חזקו דבריו בזה הוכרת לעקור רצונו וישלחהו עם אותו האיש ומסר לו קרן כבראשנה,‏

 וכאשר הגיעו לעיר קושטא יצאו שניהם לבדם,‏ ויושב האיש את בן העשיר במושב הטיול הסמוך למקום האניות עד שילך‏ ויחפש בית מלון טוב,‏

ובהיותו יושב שם במושב הטיול ראה סרסור אחד תופס בידו נערה קטנה יפה עד מאד ומכריז,‏ וישאל מה מכריז זה,‏ ויאמרו לו זאת הנערה שבו אותה מן המלחמה,‏ והשבאי מוכר אותה ע"י סרסור זה,‏ ויצר לו על דבר זה איך נערה יפה מאד אשר צורתה מגדת עליה שהיא בת מלכים ורוזנים תימכר כאשר תימכר שפתה כושית,‏

וישאל כמה רוצה השבאי ליטול בעדה,‏ ויאמר הסרסור ת"ק זהובים,‏ ויאמר אני אתן ת"ק זהובים בערה ולא תכריז עיר,‏ ויעמידנה אצלו עד שבא האיש ויאמר לו להביא ת"ק זהובים מן האניה ויקחנה ויחזור לאניה כדי לשוב אל אביו,‏ ויסכים שלא ילך עוד לעיר הזאת אשר מוכרים בה בריות יקרות של בני אדם כמו סוסים וחמורים

וכן עשה וחזר לעיר אביו,‏ ויאמר לאביו עוד לא אלך וישמח אביו על שחזר בני לשלום,‏ ויאהבו אביו ואמו את הנערה ההיא ויגדלוה אצלם כמו בתם ממש,‏ והנערה הינה יפת תואר מאד וגם בעלת שכל נפלא ויודעת כמה לשונות וגם לשון אנשי העיר ההיא יודעת

ותספר להם איך היא בת מלך מן המלכים אשר במדינת הים,‏ וע״י מלחמה שבו אותה והיא יחידה לאביה ואמה,‏ ואלו ששבו אותה מכרוה לזה האדם והביאה לעיר קושטא למכרה.‏

ובראותה מנהג ישראל היה לה אהבה בדת ישראל מאד ותבקש להתגייר וגיירו אותה כדת וכהלכה וכאשר,‏ נעשה בן העשיר בן עשרים שנה היא נעשית בת י”ז שנה,‏ ואביו בקש להשיא את בנו יחידו אשה,‏ ויתבונן בדעתו להשיא לו את הנערה הזאת כי לא יש כיופי שלה ולא יש בעלת שכל בעולם כמוה ושלימה בכל דרך ארץ,‏ וכבר נתגיירה ונעשית ישראלית,‏ לכן ניגש האב אצל בנו ויאמר לו בני צריך אני להשיאך אשה כי א״א להתאחר עוד כי נכנסת בשנת העשרים ולא מצאתי אשה נאה לך יותר מזאת הנערה.‏

ויען הבן ויאמר לאביו אמת שהיא ראויה לכל כבוד שבעולם ולא אמצא‏ כמוה,‏ אך כיון שזו היא בת מלכים והייתה שבויה ואני פדיתי אותה,‏ הנה בוודאי אביה ואמה יושבים בצער גדול בעבורה ואיך אשאנה ואניח אביה ואמה בצער גדול עד עוצם,‏ על כן כמו שאני פדיתי אותה כן אני חייב להוליכה אצל אביה ואם ירצה אביה לתת אתה לי לאשה אקחנה ואבא,‏ ואם לאו תישאר אצל אביה ואמה ואני אחזור.‏

ויבהל אביו על הדבר הזה ויאמר לו בני,‏ עיר של אביה אינה כמו עיר קושטא אלא היא רחוקה מאד ארבע ידות שהיא במדינות הים ואותו הים קשה הוא ואיך ארצה לשלחך שם,‏ אך כיון שאתה רוצה שתחזור הבת אצל אביה‏ ואמה אני אשכור לה‏ אניה בעבורה עד שם ואשלח עמה חמש אנשים וחמש נשים שימסרו אותה ביד אביה ויחזורו,‏

וימאן הבן וישבע בשבועה חמורה שהוא בעצמו יוליך אותה אצל אביה ואמה והוכרח אביו לפנות רצונו כי ראה שאם יעכב בידו ימות מרוב דאגתו,‏ וישלחהו עם הבת ויעש לה תכשיטין הרבה וישכור בעבורו ספינה אחת וישלח עמו כמה אנשים יורדי ‏הים שיודעים לשמרו בלב ימים וילכו להם,‏

ואחר ארבעה חדשים הגיעו קרוב לעיר המלוכה של אבי הנערה וכאשר קרבו ליבשה ועודם בתוך הים בא עליהם רוח סעדה גדולה וחזקה וטבעה הספינה בים

והיה בן העשיר והנערה אחוזים זא"ז ומטורפים בים,‏

והנה צייד אחד זרק עצמו לתוך הים וימשכם בנס גדול ויעלה אותם מן הים לשלום

ויאמרו לו מה נכלם לך גמול על זאת תגזור אומר ויקם לך,

‏ויאמר להם איני רוצה לא מעות ולא מלבישים אלא רק הדבר הזה,‏

והוא כי עתה תלכו לצד זה שתי שעות ברגליכם ותמצאו פונדק אחד גדול ורחב ידיים,‏

תכנסו בו ותשלחו משם רץ להמלך אבי הנערה שאתם עומדים ‏בפונדק,‏

ואז המלך יצא במרכבה וחיל בכבוד גדול לקראתם כי מן הפונדק עד העיר יש רק שלשה שעות,‏

ואחר שיקבל אתכם המלך ותבואו לחצר המלוכה ודאי תנשאו  זל״ז כי המלך יתן את בתו לך ותעשו חופה שם,‏

ובליל החופה אחר גמר הסעודה שילכו המזומנים כל אחד למקומו ותצר המלך ג״כ כל אחר יכנס בחדרו,‏ אז קודם שאתה תבוא על בת המלך תצאו אתה והיא לבדכם מן החדר ותבואו בלילה לכאן אצלי,‏ כי הדרך ישר לפניכם ולא תתעו בו,‏

ותביאו עמכם מרא וחצינא וגם עצים ומחצלת,‏

כי הוא מלאכתו צייד ורוצה לעשות לול אחד בתוך הקרקע עמוק ייקרה אותו בעצים כדי להניח בו הדגים לשמרם בו,‏

ורק בזה הוא ירצה ולא באופן אחר,‏

ואין אתם רשאים להביא עמכם שום אדם כי אם רק אתם לבדכם תביאו,‏

וזהו הגמול שלי בעד הצלתכם שהצלתי אתכם מן הים,‏

על כן לכו לשלום ותעשו כאשר דברתי לכם,‏ ויתפלאו על דבריו ובע׳׳כ עשו כאשר דבר,‏ וילכו דרך ישר עד הפונדק כאשר אמר הצייד,‏ וישלח בן העשיר רץ מן הפונדק לבית המלך העירה,‏ ויאמר לו הנה בתך עמי אשר צדתי אותה מן השביה ממתינים עליך בפונדק,‏ וישמחו המלך והמלכה שמתה גדולה עד מאד,‏

ויצא המלך במרכבה יקרה עם כל אנשי חיל וכל מיני זמר,‏ ויבא לפונדק וירא את בתו וישקנה ויחבקנה,‏

ותספר לו את כל הטובה אשר עשה עמה בן העשיר,‏

ויגידו למלך מטביעת האוניה בים והם עלו היבשה דרך נס,‏ ולא ספרו לו כלל מעניין הצייד כי כן צווה להם.‏

ויבא המלך העירה ויעש משתה גדול,‏ ואחר שבוע נתן את בתו לו לאשה,‏

ובליל החופה מחצות היום התחילו בסעודה ומיני זמרה ויאכלו וישתו,‏

ובשעה שנית מן הלילה הלך כל אחד למקומו,‏ וגם בני ביתו של המלך כל אחד נכנס בחדרו,‏ והחתן והכלה ג״כ נכנסו בתוך חדר חופתם,‏

ואחר שידעו שהיו ישנים הכול בחדריהם יצאו החתן והכלה מחדרם וייקחו עמהם מרא וחצינא ועצים ומחצלת אשר הכינו מן היום אצלם בחצר המלך במקום אחד,‏ ויתנכרו וישימו הכול על שכמם

ויצאו מן העיר וילכו דרך ישר על המסילה עד שהגיעו בלילה אצל מקום הצייד

וישמח לקראתם ויברכם,‏ ויאמר להם הוא איש זקן וחלש ואינו יכול לחפור בידו,‏ לכן אתם תחפרו הגומא עמוקה וארוכה בשביל שמירת הדגים בתוכה,‏ ויחפרו כאשר צווה אותם,‏

וכאשר צייר להם המידה אח״כ אמר תקרו אותה בעצים ורק תשימו לה פתח פתוח מצד אחד ויעשו כן,‏

אח"כ אמר תניחו המחצלת על העצים ויניחו,‏ ויאמר תשימו עפר על המחצלת וישימו,‏

אח״כ אמר רוצה הוא לכנס בתוכה לידע אם עשויה בטוב,‏ ויכנס וישכב בתוכה,‏

ואחר שנשתטח בתוכה אמר להם שמעו נא דברי

הוא אינו צייד ואינו מן החיים אשר חיים על פני האדמה אלא הוא אותו חסיד אשר אתה פרעת בעבורו בעיר קושטא לבעלי החוב שני אלפים זהובים להצילו מן חרופים וגרופים וקללות של בעלי החוב,‏ ולא הנחת לקברו אלא עד שפרעת תיבותיו ונקבר בכבוד על ידך,‏

ואותו היום אשר עברה רוח סערה בים וטבעה האנייה וכל אשר בה גם אתם הייתם מוכנים לטבוע,‏ אך אותה הצדקה אשר עשית עמי הגינה עליך ועל הנערה שהיא בת זוגך להציל אתכם מן הרעה הזאת,‏

אך אמרו ב"ד של מעלה צריך שיהיה הנס של הצלתכם על ידי אותו האדם עצמו שעשית עמו את החסד הגדול הוא לפרוע בעדו שני אלפים זהובים,‏ ולא עוד אלא שפרעת תכף ומיד קודם שיקבר כדי שיהיה נקבר בכבוד,‏

ולכן אותו היום שטבעה האנייה השיבי רוחו אל גוייתו שנקברה בקושטא,‏ ובא לכאן בצורת צייד והציל אתכם,‏

ועתה כיון שחזר וחיה ובא לכאן צריך לו קבורה חדשה כאן,‏ ולכן כאשר עשיתי עמכם חסד בהצלתכם כן אתם עשו‏ עמי חסד לעת עתה ותשלימי קבורתו לחפות פתח הגומא בעצים ועפר,‏ ועוד תוסיפו עפר על הגל ותלכו לבתיכם לשלום.‏ ע״כ המעשה:‏

 

  

ראו נא כמה פלאות יש בדבר זה שלא די בזכות הצדקה אשר עשה עם החסיד שיעשו לו נס להצילו מן הטביעה שאפשר להיות זה הנס מאליו בכמה אופנים,‏ אלא נעשה דבר פלא יותר שזה החסיר שעשה עמו הצדקה הוא יחיה ויקום מקברו ויבא דרך נס מקושטא ויציל את זה בעל הצדקה הוא בעצמו מדה כנגד מדה,‏ ולז"א אין הצדקה משתלמת אלא לפי גמילות חסדים שבה דהיינו ששכרה יהיה מדה כנגד מדה,‏ ובתשלומים‏ שלה יהיה דברים מכוונים אל מעשה החסד שנעשה בה ודוק היסב.‏ וע״ש בשלשה דברים גדולה גמ״ח יותר מן הצדקה,‏ נ"ל בס׳׳ד לכן תמצא נקודת החסד הוא סגו״ל שהוא שלש נקודות כי בשלשה דברים יש יתרון לחסד על הצדקה:‏

 

http://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=21190#

קרא עוד

יצרנהו כאישון עינו.

הקדוש ברוך הוא נוצר לבחוניו, כאדם הנוצר אישון עינו.

ומעשה באדם אחד עשיר גדול ומקובל, והייתה לו בת אחת יפת תואר מאד וחסידה. ונשאת שלשה פעמים לשלשה בני אדם, ובכל לילה ראשונה של נישואיה, למחרת מוצאים בעלה מת. אמרה: לא ימותו עוד בני אדם עלי, אשב אלמנה ועגונה עד אשר יראה המקום וירחם.

ישבה ימים רבים. והיה לאותו עשיר אח עני מאד במדינה אחרת, והיו לו עשרה בנים, ובכל יום ויום הוא ובנו הגדול מביאין חבילי עצים מן היער ומוכרין אותן ומזה היו מתפרנסין הוא ואשתו ובניו.

פעם אחת לא מכרו ולא היה להם מעות לקנות לחם, ולא אכלו אותו היום.

למחר [מה] היה להם. הלכו ביער ונתעטף רוח האב. זלגו עיני הבן דמעות על עניים ותלה עיניו למרום. הרהר הבן בלבו נטל רשות מאביו ומאמו והלך למדינת דודו.

וכשבא לביתו שמח שמחה גדולה דודו עליו וגם אשתו ובתו, ושאלו לו על אביו ועל אמו ועל הבנים. ישב עמו שבעה ימים.

לסוף שבעת ימים, בא הבחור לדודו, אמר לו: שאלה אחת אני שואל ממך, אל תשיבני.

אמר לו דודו: אמור בני מה שתרצה.

אמר לו: השבעה לי. וכן עשה.

אמר: זאת השאלה אשר אני שואל ממך, שתתן לי בתך לאשה.

כששמע האיש בכה, אמר לו: אל בני, אל, כי בעוונותיי כך מדתה.

אמר לו: על מנת כך.

אמר לו: אם על עסקי ממוני אתה קופץ עליה, אל תשאנה, ואני אתן לך כסף וזהב הרבה, כי אתה בחור נאה וחכם, ובעצתי, אל תסתכן בה.

אמר לו: כבר נשבעת על הדבר הזה.

ראה העשיר הדבר ונתרצה לו, ובא לבתו וספר לה את הדברים.

כששמעה זאת, בכתה וצעקה במר נפשה, ותלתה עיניה למרום, ואמרה, ריבון העולמים, תהי ידך בי, ואל ימותו כל אלו עלי.

מה עשה?

קדשה ועשה משתה וקרא לזקני העיר, ועשה כילה וישב החתן בתוכה.

 ונזדמן לו זקן אחד והוא אליהו זכור לטוב, וקראו בינו לבינו, ואמר לו: בני, איעצך עצה נכונה ואל תט מעצתי. כשתשב לסעוד, יבא אליך עני לבוש בגדים שחורים וקרועים, יחף ויגע, שער נתנו מסמרים, עני שאין כמוהו בכל העולם. כשתראהו, תקום ממושבך והושיבהו אצלך, והאכילהו והשקהו ושמש לפניו בכל כחך וכבדהו, ואל תפל דבר מכל אשר דברתי לך, ותישאר לשלום, ואני אלך לדרכי. הלך לו הזקן ובא החתן למקומו.

ישבו על המשתה. כשהתחילו לאכול, בא אותו עני. וכשראהו החתן עמד ממקומו ועשה לו כל מה שאמר לו הזקן.

לאחר המשתה, אותו העני קרא לחתן, הביאו לחדר, אמר לו: בני, אני שלוחו של מקום, ובאתי הנה לקחת את נפשך.

אמר לו: אדוני, תן לי זמן שנה אחת או חצי שנה.

אמר ליה: לא אעשה.

אמר לו: אם כן, תן לי שלשים יום או שבעה ימי המשתה.

אמר לו: לא אתן לך אפילו יום אחד כי כבר הגיע עתך.

אמר לו: בבקשה ממך המתן לי עד שאלך ואקח רשות מאשתי.

אמר לו: לדבר הזה אשא פניך, ולך בא מהרה.

הלך לחדר, והיא יושבת יחידה ובוכה ומתפללת לקונה (ופתח החדר). קרא הבחור אליה, ובאת לפתוח לו. הביאהו אצלה בחדר, החזיקה בו ונשקה לו.

אמרה לו: אחי, למה באת?

אמר לה: ליטול רשות ממך, כי בא עתי ללכת בדרך כל הארץ, כי המלאך בא והגיד לי, שבא לבקש את נפשי.

אמרה לו: לא תלך אלא תשב הנה, ואני אלך לו ואדברה עמו. הלכה ומצאה אותו.

אמרה לו: אתה המלאך שבאת לבקש נפש אישי.

אמר לה: הן.

אמרה לו: לא ימות עתה.

כתוב בתורה: כי יקח איש אשה חדשה לא יצא בצבא ולא יעבור עליו לכל דבר, נקי יהיה לביתו שנה אחת ושמח את אשתו אשר לקח (דברים כד ה).

והקדוש ברוך הוא אמת ותורתו אמת. ואם תיקח את נפשו, תעשה התורה פלסתר. אם תקבל דברי, מוטב. ואם לאו, תבוא עמי לבית דין הגדול.

מיד גער הקדוש ברוך הוא במלאך והלך.

בלילה שכבו יחד החתן והכלה, ואבי הכלה ואמה בוכים בחדרם וכשהגיע לחצי הלילה, קמו האיש והאשה להכין קבר לחתנם קודם שיעלה עמוד השחר.

כשקמו שמעו החתן והכלה משחקין ושמחים יחד. נכנסו לחדר לראות הדבר, ראו ושמחו והודיעו הדבר לקהל והודו לשם. וזהו שהקדוש ברוך הוא נוצר הבוטחים בו.                

(מדרש תנחומא פרשת האזינו)

קרא עוד

הצעת השידוך האאחרונה של החזון איש

למרות שמעולם לא היו לו ילדים משלו, עסק החזון איש בענייני שידוכים.

באחד הימים נכנס הרב יעקוב שכטר להתייעץ עם החזון איש בעניין הצעת שידוך שהוצעה לביתו. מדובר בבחור למדן, משכמו ומעלה, אך נודע לרב שכטר שבבין הזמנים, יש לבחור עבודה. הרב שכטר הסביר לחזו"א שהוא מחפש עבור ביתו בחור רציני שקוע כולו בתורה ורק בה.

בתגובה, שאל אותו החזון איש: "מה לגבי העילוי מלונדון?"

הרב שכטר מעולם לא שמע על העילוי מלונדון, והיה מעוניין לשמוע עליו מעט. אך היה זה ערב שבת ומחוסר זמן, הוא לא הספיק לקבל מהחזו"א את הפרטים על הבחור.

באותו ליל שבת, ט"ו חשוון, ה'תרקד, נפטר החזון איש בפתאומיות.

בלוויה של החזו"א, חשב לעצמו הרב שכטר שזו היתה ממש החמצה של שידוך מכיון שהחזו"א ניפטר לפני שהספיק למסור לו אפילו את שם הבחור. הוא חשב שהשידוך אבוד והוא לעולם לא יצליח לאתר את העילוי מלונדון.

הרב שכטר כמעט והתייאש אך אז עלתה בליבו מחשבה. "הצעת שידוך של החזון איש יא לא דבר של מה בכך, עלי להתאמץ למצוא את העילוי המדובר". מיד אחקי ההספדים החל הרב שכטר לשאול אנשים מי מכיר את העילוי מלונדון. אחד האנשים הנהן והצביע לעבר בחור גבוה "זה הוא"

הרב שכטר מיד רץ לעבר הבחור, הציג את עצמו ואמר:

"הייתי אצל החזון איש ביום שישי והוא אמר שייתכן ואתה תהיה שידוך טוב לביתי".

העילוי חייך ואמר "אני יודע, החזון איש קרא לי אליו ממש לפני שבת כדי לספר לי על כך ואני מעוניין להיפגש עם ביתך".

זמן קצר לאחר מכן נישאה יפה, ביתו של הרב שכטר, לרב משה שטרנבוך, מי שהיה לראש העדה החרדית, אב"ד של העדה החרדית ומי שבמשך שנים שירת את הציבור בכל מיני משרות למען הציבור.

*הסיפור הגיע אלי ביד שניה מנכדתו של הרב שטרנבוך שסיפרה את הסיפור בעצמה.

קרא עוד